IDFA in Amsterdam

17-11-2018



Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) toont in tien dagen een kleine 300 documentaires uit ongeveer 70 landen. In aansluiting op het filmprogramma zijn er talkshows, debatten en masterclasses. Bekijk hieronder de Spaanstalige producties tijdens het IDFA. 

Spaanstalige producties IDFA 2018


Absence of Me
Melina Terribili, Argentinië, 2018, 82 min
De nalatenschap van de gevierde Uruguayaanse muzikant en politiek activist Alfredo Zitarrosa (1936-1989), die in de jaren zeventig vluchtte voor de dictatuur, is 27 jaar niet aangeraakt. Nu proberen zijn vrouw en dochters de honderden dozen met memorabilia, filmpjes en muziek- en geluidsopnamen van de vergetelheid te redden. Sommige foto’s zijn al licht aangevreten, wat ze alleen maar poëtischer en nostalgischer maakt. 

América
Erick Stoll, Chase Whiteside, Verenigde Staten, 2018, 76 min
Het leven van de Mexicaanse broers Diego, Rodriguez en Bruno krijgt een onverwachte wending wanneer hun vader in de gevangenis belandt op beschuldiging van ouderenverwaarlozing en zij samen met de vriendin van Rodriguez de zorg voor hun hoogbejaarde grootmoeder América overnemen.

La bonita
Maria del Mar Rosario, Cuba/Puerto Rico, 2018, 18 min
Er zullen vast mannen zijn die eloquentie en belezenheid supersexy vinden, maar over hen hebben de vrouwen in deze korte studentenfilm uit Cuba het niet. Met het beeld nog op zwart wordt de man gekenschetst als jager en de vrouw als gewillige prooi die er alles voor over moet hebben om seksuele interesse op te wekken en vast te houden. De als aasgieren op de loer liggende concurrentie dient genadeloos uitgeschakeld te worden en zelfs in je eigen huis moet je het niet wagen in een oude duster en op slippers rond te sjokken.   

Caballerango
Juan Pablo González, Mexico, Verenigde Staten, 2018, 62 min
Nando, een jonge cowboy op het Mexicaanse platteland, heeft na een ruzie met zijn vader de hand aan zichzelf geslagen. In Caballerango zien we familieleden en dorpsgenoten van de jongen, die zich uiteenzetten met de nieuwe werkelijkheid die uit deze onverklaarbare tragedie opdoemt. Elk van hun verhalen onthult een ander aspect van dit boerendorpje, waar de modernisering ingrijpende veranderingen teweeg heeft gebracht. De confrontatie tussen een eeuwenoude leefwijze en de wereld van vandaag blijkt onder de jongere generatie ernstige identiteitscrises te veroorzaken.

Cassandro, the Exotico!
Marie Losier, Frankrijk, 2018, 75 min
De Liberace van lucha libre – Spaans voor ‘vrij worstelen’ – zo wordt Cassandro regelmatig genoemd. Deze Mexicaanse showvechter heeft zijn sporen ruim verdiend in de categorie exóticos, stoere gender-bending worstelaars in glitterkostuums. In dit intieme 16mm-portret volgen we de sympathieke entertainer en topsporter tijdens de nadagen van zijn al ruim 26 jaar durende carrière. Na talloze botbreuken, hersenschuddingen en drank- en drugsmisbruik begint zijn lichaam het op te geven. 

Dawn
Carmen Torres, Colombia/Spanje, 2018, 79 min
In dit bekroonde regiedebuut verweeft Carmen Torres – eerder veelvuldig achter de camera te vinden – de verhalen van haar beide moeders. De moeder bij wie ze opgroeide in Spanje, en de Colombiaanse moeder die haar na de geboorte ter adoptie afstond. Meer dan twintig jaar na de plotselinge dood van haar Spaanse moeder gaat Carmen voor het eerst op zoek naar haar biologische moeder. Die zoektocht en kennismaking vervlecht ze met haar nu eens heldere, dan weer vervaagde herinneringen aan de moeder die ze zo goed kende en liefhad.

Dulce
Angello Faccini, Guille Isa, Colombia, 2018, 10 min
In een afgelegen Colombiaans kustdorp moet de kleine Dulce leren zwemmen. Haar moeder helpt het meisje op weg, maar Dulce is angstig en huilt tranen met tuiten. Iedereen in het dorp weet dat het van levensbelang is om te kunnen zwemmen. Alleen al omdat veel inwoners, zo ook Dulce en haar moeder, afhankelijk zijn van de oogst van een lokale kokkel.

Freedom Is a Big Word
Guillermo Rocamora, Uruguay, Brazilië, 2018, 71 min
Guantánamo Bay… en dan? Na dertien jaar wordt de 38-jarige Palestijn Muhammad vrijgelaten uit het beruchte detentiecentrum, waar hij werd uitgehongerd, gemarteld en vernederd. Hij krijgt de kans een nieuw bestaan op te bouwen in Uruguay, waar hem een woning en een uitkering wacht. Voorwaarde: na twee jaar moet hij zichzelf kunnen redden. 

It’s All Good
Tuki Jencquel, Venezuela/Duitsland, 2018, 70 min
Een apotheek runnen waar je je klanten telkens met lege handen moet wegsturen. Als arts zo weinig betaald krijgen dat je zelf niet meer rond kunt komen. Lijden aan kanker en hopen dat er binnenkort weer medicijnen te vinden zijn, voordat de ziekte opnieuw gaat woekeren. De medische crisis in Venezuela krijgt een gezicht met dit portret van twee patiënten, een arts in opleiding, een activist die medicijnen smokkelt en een apotheker op de rand van een faillissement. In de steek gelaten door de politiek zoeken zij dagelijks oplossingen voor problemen die hun macht ver te boven gaan.
 

La Bestia – Train of the Unknowns
Manuel Inacker, Duitsland, 2018, 24 min
Om de Verenigde Staten te kunnen bereiken, springen veel migranten uit Midden-Amerika op een goederentrein die bekendstaat als La Bestia, ‘Het Beest’. Deze uitgebalanceerde studentenfilm is in zijn geheel gemaakt op de tussenstop Casa del Migrante in het Mexicaanse Huehuetoca. Casa del Migrante biedt tijdelijk een veilige haven voor de migranten, hier kunnen ze zich even opladen. Aan de muur hangt de spreuk ‘No wall can hold back dreams’, en ook de priester steekt ze een hart onder de riem. Als de migranten de accommodatie na twee dagen moeten verlaten, is er geen weg meer terug.

Los Reyes
Bettina Perut, Iván Osnovikoff, Chili, Duitsland, 2018, 78 min
Los Reyes is het oudste skatepark van de Chileense hoofdstad Santiago. Maar in zijn letterlijke betekenis (‘de koningen’) slaat de titel van deze film evengoed op Chola en Football, de twee zwerfhonden die van deze open ruimte vol rondrazende skateboards en lawaaiige tieners hun thuis hebben gemaakt. De doortastende teef Chola speelt graag met de balletjes die ze her en der vindt. Ze legt ze op de rand van de ramps waarop de skaters hun kunsten vertonen, en probeert ze te vangen, net voordat ze naar beneden storten. De oudere Football kijkt ongeduldig toe en blaft net zo lang naar Chola tot zij de bal loslaat.
 

The Olden Heralds
Luis Alejandro Yero, Cuba, 2018, 23 min
Esperanza en Antonio ‘Tatá’ González leven in een met platen bij elkaar gehouden hutje op het Cubaanse platteland. Bijna negentig jaar oud zijn ze, maar nog steeds zelfvoorzienend. In een paar rake, prachtig gekadreerde en uitgelichte zwart-witbeelden met heel soms een vleugje kleur vertelt filmmaker Luis Alejandro Yero het verhaal van dit hoogbejaarde echtpaar. Tatá hakt hout; hij maakt buiten een traditionele houtskooloven van aarde, terwijl Esperanza wegdommelt op de bank. De diepe groeven in hun markante gezichten zijn het resultaat van een lang, ijverig leven zonder enige luxe.

Our Song to War
Juanita Onzaga, België/Colombia, 2018, 15 min
In het Colombiaanse dorp Bojayá vond in 2002 een bloedbad plaats, gepleegd door FARC-guerrilla’s. In deze poëtische, visueel verbluffende film komt Bojayá naar voren als een mysterieuze plaats, waar zingende mensen de geesten over een mystieke rivier begeleiden. Dit doodsritueel, novenario, zorgt ervoor dat de overledenen niet kwaad terugkeren – een verzoening tussen de wereld van de levenden en de verloren zielen, die gedurende vijftig jaar oorlog door de Colombiaanse landschappen zwierven.
 

Photographs
Andrés Di Tella, Argentinië, 2007, 110 min
Andrés Di Tella is de zoon van een Argentijnse vader en een Indiase moeder. Binnen het gezin, dat in Londen en Argentinië woonde, was haar nationaliteit een non-issue. Nu zijn moeder niet meer leeft en hij zelf een zoontje heeft, verbaast het hem dat hij vroeger niet de minste of geringste belangstelling had voor zijn moeders vaderland – alhoewel het racisme dat hij als kind ervoer veel verklaart.

Piazzolla, the Years of the Shark
Daniel Rosenfeld, Argentinië/Frankrijk, 2018, 92 min
De Argentijnse bandoneonist en componist Astor Piazzolla (1921-1992) was de grote vernieuwer van de tango. Met zijn door jazz en klassieke muziek geïnspireerde tango nuevo was hij in eigen land evenwel een controversieel figuur – traditie en revolutie gaan immers slecht samen.

Pilgrim
Lauren Hutchinson, Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk, 2018
Ruim 200.000 mensen lopen jaarlijks de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. Sommigen doen dit om sportieve redenen maar de meesten omdat ze iets te verwerken hebben. Het samen afzien tijdens het wandelen zorgt voor een bepaalde openhartigheid onder volstrekt vreemden. Ze luisteren naar elkaars verhalen en zetten hun eigen gedachten op een rij.

The Silence of Others
Robert Bahar, Almudena Carracedo, Spanje/Verenigde Staten, 2018
Hier is een massagraf, vertelt María Martín. De bejaarde vrouw leunt tegen de vangrail waar ze net een bosje bloemen heeft opgehangen. Haar moeder, vermoord tijdens het Franco-regime, ligt hier nu al bijna een mensenleven lang. María wil haar overblijfselen graag herbegraven, maar dat mag niet. Dat heeft te maken met een Spaanse amnestiewet die in 1977 werd aangenomen en die bepaalt dat de ‘politieke’ daden van medewerkers van het Franco-bewind niet kunnen worden vervolgd. Wat er in de praktijk op neerkomt dat die misdaden worden verzwegen en weggestopt.
 

Theatre of War
Lola Arias, Argentinië/Spanje/Duitsland, 2018, 81 min
De Malvinas-/Falklandoorlog duurde slechts 74 dagen – maar ook zo’n kort conflict kan verstrekkende gevolgen hebben. Toen in juni 1982 Argentinië tandenknarsend zijn nederlaag moest erkennen, en de Falklandeilanden onder Brits bewind bleven, waren er zo’n duizend doden te betreuren. Bij de soms nauwelijks meerderjarige soldaten aan weerszijden van de strijdlijn heeft het er behoorlijk ingehakt. De broekies van toen zijn 35 jaar later grijzende veteranen met leesbrillen en beklemmende oorlogsherinneringen.

To War
Francisco Marise, Spanje/Argentinië/Portugal/Panama, 2018, 65 min
De jaren zeventig van de vorige eeuw liggen al decennia achter ons, maar de Cubaanse Andres, ook wel ‘Mandarria’ genoemd, is er nog dagelijks mee bezig. Ooit vocht hij in naam van de revolutie met kameraden in Angola en Nicaragua. Terwijl zij daarna hun burgerleven oppikten, bleef hij strijdlustig. Mandarria traint nog elke dag voor de strijd die naar zijn idee zeker komen gaat. In beeld en geluid toont dit experimentele portret hoe hij dat ervaart.

Periode: woensdag 14 november - zondag 25 november 2018
Openingstijden: 12:00-22:00
Locatie: Frederiksplein 52, Amsterdam

 

Zoeken

zoekwoord(en)
categorie
 
vind-een-taalschool

Kalender

« november 2018 »
zonmaadinwoedonvrizat
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930