Spaanstalige Wereld Agenda

IDFA in Amsterdam

12-11-2026



Jaarlijks stroomt Amsterdam tijdens het IDFA vol met makers, liefhebbers en nieuwsgierigen die samen meer dan 300 documentaires ontdekken. Voor wie geïnteresseerd is in Latijns-Amerika en Spanje is dit het moment om nieuwe stemmen, urgente verhalen en artistieke experimenten te spotten. Spaanstalige Wereld selecteert daarbij elk jaar de spannendste titels voor haar eigen overzicht van het International Documentary Film Festival Amsterdam.

Waar het festival leeft

IDFA vindt plaats op meerdere locaties verspreid door de stad, met als kern De Brakke Grond, Pathé Tuschinski, Eye Filmmuseum en het Internationaal Theater Amsterdam. Elke plek heeft zijn eigen sfeer: van grote premières in monumentale zalen tot intieme Q&A's waar filmmakers rechtstreeks met het publiek in gesprek gaan. De stad voelt tijdens het festival als één groot filmplatform: overal koffiegesprekken, ontmoetingen en spontane ontdekkingen.

Wat je kunt verwachten

Naast reguliere vertoningen biedt IDFA themaprogramma's, competities, workshops, masterclasses en nagesprekken. Makers uit Latijns-Amerika en Spanje pakken vaak uit met sociaal-maatschappelijke thema's, persoonlijke verhalen en vernieuwende filmvormen. Voor bezoekers betekent dat: een ideale kans om dieper in de regio te duiken en films te zien die later zelden een reguliere release krijgen. Spaanstalige Wereld helpt je daarbij door jaarlijks de beste en meest spraakmakende titels voor je te selecteren.

Spaanstalig IDFA 2025

Blackout Dreams (Cuba, 20 min)
In Cuba zijn de nachten wel érg donker als de stroom weer is uitgevallen - toch gaat het dagelijks leven zo veel mogelijk door. Inwoners vinden geroutineerd hun weg in het pikdonker, fietsers doemen op uit het zwart, bij het schijnsel van zaklampen hangen kinderen op straat.

Blue Silence (Chili, 16 min)
Voor de kust van het Chileense Manquemapu, begraven onder de onverschillige golven, ligt het wrak van de Janequeo. Het schip kapseisde in 1965, 51 mensen kwamen om het leven. Terwijl de zee het wrak heeft verzwolgen, is op het land de herinnering aan deze scheepsramp nog levend. In de mensen, in het landschap.

Dead Tongue (Chili, 25 min)
Met fluitsignalen leidt een man de troep honden langs een onstuimige branding, dwars door velden, het bos in. In 1980 werkte de man voor Íngrid Olderöck, de machtigste vrouw in de geheime dienst van Chili tijdens de militaire dictatuur. In dienst specialiseerde zij zich in marteling, waarvoor ze speciaal afgerichte honden gebruikte. Een deel van de 1.469 verdwijningen tijdens de Chileense dictatuur staat op haar naam.

December (Argentinië, 105 min)
In december 2001 komt een al jaren sudderende economische crisis in Argentinië tot uitbarsting. In een poging om de financiële stabiliteit te bewaren, besluit de regering dat Argentijnen bij de bank hooguit 250 peso's per persoon per week mogen opnemen. Niet alleen salarissen, maar ook pensioenen en uitkeringen zijn soms al maandenlang niet uitbetaald. Voor het volk is de maat vol: onder de slogan "¡Que se vayan todos! "("Ze moeten allemaal weg!", doelend op zowel politici als bankiers) gaat men massaal de straat op.

Do or Die (Argentinië, 88 min)
In de Argentijnse gevangenis waar hij een straf uitzit koestert Marcos zijn smartphone, waarmee hij contact onderhoudt met familie en geliefden. Het is ook het instrument waarmee hij, op verzoek van filmmaker Toia Bonino (Orione, 2017), zijn dagelijks leven filmt. Zijn opnames en voiceberichten met Bonino over en weer, vormen een schaarse link met de buitenwereld.

Estados Generales (Spanje, 76 min)
In de botanische tuin van Madrid bevinden zich ongeïdentificeerde zaden verzameld tijdens Spaanse koloniale expedities. Op 16mm-film brengt Mauricio Freyre hun imaginaire reis terug naar Peru in beeld.  

Good Valley Stories (Spanje, 125 min)
De wijk Vallbona was lang een genegeerd stukje Barcelona, ingeklemd tussen een rivier, een spoorlijn en een autoweg. In illegaal gebouwde huisjes woonden arbeiders die er moestuinen en boomgaarden aanlegden. Inmiddels heeft de buitenwereld Vallbona ontdekt.

Grounded (Colombia, 80 min)
Het Colombiaanse Amazonegebied is zo ondoordringbaar dat sommige regio's alleen per vliegtuig bereikbaar zijn. DC-3-toestellen zijn al decennia van cruciaal belang om in de verst afgelegen delen van de jungle te overleven. 

Life Invisible (Chili, 20 min)
Op de uitgestrekte zoutvlakten van de Chileense Atacama-woestijn zoekt de gedreven microbioloog Cristina Dorador naar een levensreddende, natuurlijke remedie tegen antibiotica-resistentie. De tijd dringt, want het delicate ecosysteem wordt aangetast door de lithiumwinning voor elektrische auto's. 

The Memory of Butterflies (Peru, 77 min)
Gefascineerd door een oude foto van twee jonge, oorspronkelijke bewoners van het Amazonegebied dook Tatiana Fuentes Sadowski in de geschiedenis van de rubberhandel eind 19de- en begin 20ste eeuw. Bij wijze van experiment werden de jongens op de foto naar Londen gebracht om hen te 'civiliseren'. Veel meer dan hun namen - Omarino en Aredomi - was er niet bekend bij de mensen die hen meenamen.

Pedro Tomás Explains the World (Spanje, 6 min)
Drie jaar na de uitbarsting van de vulkaan Cumbre Vieja bezocht filmmaker Werner Herzog de Canarische Eilanden voor de workshop Film Accelarator. Met in zijn kielzog vijftig jonge regisseurs en cameramensen die de opdracht kregen verhalen te verzamelen van de lokale bevolking van het eiland La Palma. Bijna honderd dagen achtereen waren zij getuige geweest van de verwoestende kracht van de vulkaan. 

The Prince of Nanawa (Paraguay, 212 min)
Tijdens opnamen voor een documentaire over het Guaraní, een van de officiële talen van Paraguay, spreekt filmmaker Clarisa Navas mensen aan op een drukke voetgangersbrug over de grensrivier tussen Paraguay en Argentinië. In dit niemandsland vinden allerlei schimmige dealtjes plaats en gaat illegale smokkelwaar over en weer. Regelmatig wordt het gebied geteisterd door extreme hitte en overstromingen.

Río Turbio (Argentinië, 82 min)
In het mijnwerkersstadje Río Turbio in Patagonië voorkomt een plaatselijke legende dat vrouwen een voet in de steenkolenmijnen zetten. Mocht een vrouw dat wagen, zo gaat het verhaal, dan zal de 'zwarte weduwe' dood en verderf zaaien. Vrouwen werken hooguit als secretaresse, of staan op het podium in de hoop tot 'Koningin van de Steenkool' gekroond te worden tijdens de plaatselijke schoonheidsverkiezing.

The Shipwrecked (Mexico, 115 min)
Dertig jaar geleden vertrok Diego Gutiérrez naar Nederland. Voor zijn nieuwste film keerde hij terug naar Mexico, op zoek naar antwoorden op sluimerende vragen. Hoe ga je om met eenzaamheid en verdriet? Hou verhoud je je tot de natuur? Is een gemakkelijker leven, in een land dat minder gevaarlijk is, ook een beter leven?

Tracing Colombia (Colombia, 60 min)
Beeldend kunstenaar Jan Rothuizen trekt met camera en tekengerei naar Colombia. Wat ziet hij in modern Colombia terug van de complexe geschiedenis van het land. 

The Trial (Argentinië, 177 min)
Met de woorden nunca más ('nooit weer') besloot aanklager Julio César Strassera in 1985 zijn slotwoord in het proces tegen negen Argentijnse juntaleiders, onder wie dictator Jorge Rafael Videla. Zij stonden terecht voor vrijheidsberoving, marteling en moord van naar schatting dertigduizend Argentijnen tussen 1976 en 1983, de periode van de militaire dictatuur. 

Under the Flags, the Sun (Paraguay, 90 min)
Alfredo Stroessner, die in 1954 via een staatsgreep aan de macht kwam, heerste tot 1989 met zijn Coloradopartij met ijzeren vuist over Paraguay. Under the Flags, the Sun illustreert met uitsluitend archiefmateriaal de propagandamachine rond de langst zittende dictator in de Zuid-Amerikaanse geschiedenis.


Periode: 12 november t/m 22 november
Openingstijden: 12:00-22:00
Locatie: diverse filmlocaties  in Amsterdam

Spaans leren? Bekijk dan taalscholen in Nederland en de Spaanstalige wereld voor Spaanse lessen en cultuur

 



terug naar agenda

Rubrieken

Publicidad

Social Media

    

Over Spaanstalige Wereld

Copyright 2004-2025 Spaanstalige Wereld
Disclaimer - Privacy verklaring